The Challenge Board gør børnenes daglige opgaver lidt mere motiverende.
Herunder kan du se nogle af de måder, hvorpå The Challenge Board kan bruges som belønningstavle for dit barn.
Front Card
Når tavlen kun skal bruges af ét enkelt barn, kan du bruge forreste kort på lidt forskellige måder.
Du kan vælge at dele dit barns opgaver og gøremål op i perioder. Eksempelvis ét kort til om morgenen, ét til efter skoletid, og ét til om aftenen. Så skriver du ‘morgen’, ‘efter skole’ og ‘aften’ på kortene.
Du kan også vælge at bruge kortene som opdeling af grupper. Eksempelvis en gruppe til sport/motion, lektier/læsning og kost/mad. Skriv dine grupper, eller tegn små symboler på kortene.
My Goal Card
Brug ‘my goal’ til at skrive en kort beskrivelse på, hvad dit barns opgave eller gøremål er. Altså, hvad det er han/hun skal gøre, for at få lov til at rykke sin brik.
Det kan være alt, lige fra at skulle læse 20 minutter, rede sin seng, smage på nye ting, dyrke motion, max bruge iPad i 20 minutter, osv. osv.
Det eneste du skal huske er, at det skal være realistisk, så dit barn bliver motiveret af belønningstavlen.
My Reward Card
Dette er en belønningstavle, så der skal selvfølgelig være en gulerod! Hvad guleroden er, er selvfølgelig op til dig.
Bruger du den til at styre lommepenge, er der flere måder at gøre det på. Du kan sætte en ‘værdi’ på hver opnået gulerod, eksempelvis 5 kr. Det kan også være, forskellige ‘værdier’, hvis du har inddelt kortene i grupper, så guleroden i ‘mad gruppen’ har større ‘værdi’ end ‘motion gruppen’.
Så om du har ét enkelt ‘reward card’ eller flere er helt op til dig. Det hele kan tilpasses dig og dit barn.
Move
Dit barn må rykke sin brik på belønningstavlen, når opgaven eller gøremålet er fuldført.
Lad os sige, at du på ‘Front Cardet’ har skrevet ‘morgen’. Bagved hænger kortet ‘My Goal’. Der har du skrevet, at dit barn skal hjælpe med madpakken og selv pakke skoletaske.
Når dit barn har hjulpet med madpakken og pakket skoletaske, må han/hun flytte sin brik én gang.
The Carrot
Dit barn har nu lavet sin opgave 4 gange, og står helt oppe ved toppen.
Femte gang han/hun laver sin opgave, vendes brikken, så guleroden bliver synlig. Den sættes nu i hullet under kortet i bunden af belønningstavlen.
Har du skrevet et kort med en ‘værdi’ for hver gulerod, er den altså opnået. Det kan også være at dit barns gulerod først er opnået, når alle gulerødder er i hus. Det er dit valg.
Mål:
3 brugere: 22,0 x 50,0 cm.
4 brugere: 28,0 x 50,0 cm.
5 brugere: 35,0 x 50,0 cm.
Materiale:
Mat sort akryl
Brikker eg
Kort
15/20/25 kort til beskrivelse af mål
15/20/25 belønnings kort